1. Welke literaire boeken spraken je bijzonder
aan en waarom? Geef voorbeelden en argumenten.
“Het Geheim” van Anna Enquist. Ik
speel zelf ook piano en vond het mooi hoe de schrijfster de stukken van Bach
verweefd in het verhaal. Ook het thema vond ik bijzonder: hoe is het leven met
een gehandicapt familielid? Je staat er niet dagelijks bij stil dat er
duizenden huishoudens zijn waar het niet allemaal even makkelijk gaat.
Daarnaast sprak “Lotte Weeda” van
Maarten ’t Hart me erg aan. Het was het eerste literaire boek wat ik ooit
gelezen heb. Ik merkte dat er veel dubbele interpretaties in zaten en werd
enthousiast van het feit dat ik ze kon ontdekken. Verder vond ik het geweldig
te lezen dat de hoofdpersoon steeds meer werd betrokken bij de waanbeelden,
helemaal tot aan het feit dat hij ook onder de vloek van het noodlot verkeerd.
Het boek werkt echt naar een climax toe.
2. Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor
je geweest? Om welke redenen?
De literatuurlessen van de Romantiek waren voor mij erg
belangrijk. Ik vond dit één van de moeilijkste stromingen. Deze stroming komt
naar mijn gevoel ook het vaakst voor. De lessen hebben mij geholpen om de
kenmerken terug te zien in de boeken die ik heb gelezen. Ook de lessen waarin
we de Bulkboeken lazen, waren erg fijn. Oudnederlands is toch moeilijker te
begrijpen dan verwacht, en de les heeft bijgedragen aan het feit dat ik door de
moeilijkheid heen kon prikken.
3. Welke ervaring(en) met literatuur hebben
absoluut weerstand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand? Wanneer je
bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een gebrek aan kwaliteit
van de schrijver of door jouw manier van lezen?
Er zijn niet zoveel boeken die ik gelezen heb waarbij het gevoel
van weerstand werd opgeroepen, maar “De stille kracht” van Louis Couperus. Dit
ligt naar mijn idee aan de stroming, het naturalisme. Het boek kon wel vijf
pagina’s weiden aan het beschrijven van een landschap. Hier houd ik niet van,
voor mij ligt de sfeer meer in de schrijfstijl en de gebeurtenissen, dan aan de
omgeving.
Een ander boek dat enigszins weerstand opriep, was “Bezonken
rood” van Jeroen Brouwers. Dit kwam door mijn persoonlijke leesbeleving. De
gebeurtenissen in het boek werden zo levensecht beschreven. Deze realiteit was
tegelijk weerzinwekkend, waanzinnig en geweldig mooi. Mijn complimenten aan de
kwaliteiten van de schrijver. Met dit boek heb ik eigenlijk een
haat-liefdeverhouding opgebouwd.
4. Ben je in de loop van de tijd dat je met
literatuur bezig was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij
jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat
je je antwoord formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.
Het heeft mij anders leren kijken naar boeken. Ik zag ze
eerst als louter vermaak, het liefst met veel actie en spanning: hoe meer, des
te beter. Nu besef ik dat literatuur meer is dan dat. De schrijver verwerkt er
zoveel meer in dan in eerste instantie zichtbaar. Het heeft mij geleerd dat je
niet alles van de eerste indruk af moet laten hangen.
5. Loop je blog nog eens door en stel vast
waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je
aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke
werkvormen kon je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?
Mijn leesniveau is omhoog gegaan van niveau drie naar niveau
vijf, ik heb een mooie vooruitgang gemaakt. Achteraf had ik meer persoonlijke
indrukken moeten verwerken in de opdrachten, in plaats van me alleen maar aan
de opdracht te houden. Dit had me meer geholpen met de voorbereiding voor mijn
mondeling examen. Ik heb geleerd kritischer te zijn en ik heb geleerd om
literatuur te waarderen om de literatuur, niet louter omdat het verhaal mij al
dan niet aansprak.
6. Welke plaats denk je dat de literatuur in
het vervolg van je leven te kunnen geven?
Ik lees nog altijd met veel plezier en blijf dat in de toekomst
zeker doen. Ik vrees echter dat er de komende jaren weinig van gaat komen – ik ben
zelf erg bètagericht, daarnaast vergt studie veel tijd – maar als er vrije tijd
is, duik ik lekker in een boek.
7. Welk advies heb je voor je
literatuurdocenten?
Het werd pas vrij laat in de bovenbouw duidelijk wat precies
de bedoeling was van het mondeling. Als ik eerder had geweten dat er
bijvoorbeeld gevraagd werd naar stromingen in de moderne literatuur, dan had ik
daar meer over kunnen vertellen in verwerkingsopdrachten uit klas vier. Nu is
het dusdanig lang geleden dat ik die boeken gelezen heb, dat ik dit niet zo
makkelijk meer kan achterhalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten